‘HER 4 ÇOCUKTAN 3’Ü EKONOMİNİN DURUMUNDAN KAYGILI’

Pandemi Sonrasında Çocukların İyi Olma Halini Yeniden Düşünmek” başlıklı araştırmanın bulguları kamuoyuyla paylaşıldı. Araştırma, Türkiye genelinde 29 ilde 1500 hanede yapılan anketler, Şanlıurfa ve İstanbul’da gerçekleştirildi.

EKONOMİ 27.12.2024 01:26:00 0
‘HER 4 ÇOCUKTAN 3’Ü EKONOMİNİN DURUMUNDAN KAYGILI’

Türkiye’de Çocukların İyi Olma Haline Dair Çarpıcı Araştırma Bulguları
TÜBİTAK desteğiyle İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi (ÇOÇA) tarafından yürütülen “Krizler Çağında Çocuk Olmak: Türkiye’de Pandemi Sonrasında Çocukların İyi Olma Halini Yeniden Düşünmek” başlıklı araştırmanın bulguları kamuoyuyla paylaşıldı. Araştırma, Türkiye genelinde 29 ilde 1500 hanede yapılan anketler, Şanlıurfa ve İstanbul’da gerçekleştirilen derinlemesine görüşmeler ve odak grup çalışmalarıyla gerçekleştirildi.

Öne Çıkan Bulgular:

  • Mutluluk Oranları: Çocukların yalnızca %47’si mutlu olduğunu ifade etti. Bu oran, düşük sosyoekonomik statüde %33’e düşerken, yüksek statüde %64’e çıkıyor.
  • Ekonomik Kaygılar: Çocukların %75’i ekonomik durumdan endişeli. Gelecekle ilgili kaygı duyanların oranı %63.
  • Çalışma Zorunluluğu: Çocukların %11’i haftada 8-11 saat çalışıyor; bu oran düşük sosyoekonomik gruplarda %18’e yükseliyor. Çalışma nedenleri arasında aileye destek sağlama ve harçlık çıkarma öne çıkıyor.
  • Eğitim ve Eşitsizlikler: Düşük sosyoekonomik statüdeki çocukların %23’ü okulda ders öğrenemiyor. Eğitimine ara verenlerin en büyük nedenleri ders başarısızlığı ve çalışma zorunluluğu.
  • Evde İş Yükü: Kız çocukları, ev işlerinde erkek çocuklara oranla daha fazla sorumluluk üstleniyor.
  • Doğal Afetler ve Tehditler: Çocukların %53’ü deprem ve orman yangını gibi doğal afetleri en büyük tehdit olarak görüyor.

Araştırma Ekibinden Öneriler:
Proje Koordinatörü Prof. Dr. Pınar Uyan Semerci, çocukların ekonomik kriz, eğitim baskısı ve geleceğe dair kaygılarla baş etmeye çalıştığını belirtti. Eğitim sisteminin sınav odaklı yapısının çocukların mutluluğunu olumsuz etkilediğini vurguladı. Prof. Dr. Emre Erdoğan ise sosyoekonomik eşitsizliklerin çocukların yaşam koşullarını derinden etkilediğini belirterek eşit eğitim ve yaşam olanaklarının önemine dikkat çekti.

Araştırma sonuçları, çocukların daha korunaklı ve eşit fırsatlarla büyümesi için politika geliştirilmesi gerektiğini ortaya koyuyor.