Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, gençlik döneminin duyguların baskın olduğu bir süreç olduğunu belirterek, gençlerle iletişimde sevgi ve disiplini dengede tutmanın önemini vurguladı.
Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, gençlik döneminin duyguların baskın olduğu bir süreç olduğunu belirterek, gençlerle iletişimde sevgi ve disiplini dengede tutmanın önemini vurguladı. Gençlerin hata yapma ve deneyimleme haklarının olduğunu ifade eden Tarhan, “Tatlı bir disiplinle, sevgi ve kararlılığı bir araya getiren bir yaklaşım benimsenmeli,” dedi.
Gençlik ve Karar Mekanizması
Tarhan, beynin ön bölgesinin (frontal lob) karar mekanizmalarını yönettiğini ancak gençlerde bu bölgenin tam olarak olgunlaşmadığını söyledi. Bu nedenle gençler hisleriyle hareket etmeye daha yatkın. “Gençlerden 40 yaşındaki bir insanın olgunluğunu beklemek ilişkileri zedeler,” uyarısında bulundu.
Ergenlikte Kimlik Arayışı
UNESCO’ya göre 15-25 yaş arasındaki gençlerin kimlik karmaşası yaşadığını dile getiren Tarhan, bu dönemin “normal şizofrenik bir süreç” olarak değerlendirilebileceğini belirtti. Gençlerin hataları öğrenme süreci olarak görmek gerektiğini vurguladı.
Ailede Liderlik ve Sevgi-Disiplin Dengesi
Tarhan, evde liderliğin anne ve babada olması gerektiğini, ortak bir dil kullanarak çocuğa güvenli bir ortam sağlanması gerektiğini ifade etti. Sevgi ve disiplinin dengeli olmadığı ailelerde, çocukların özgüven sorunları ya da kötü alışkanlıklar geliştirebileceğine dikkat çekti.
Dijital Nesil ve İdealler
Tarhan, gençlerin dijital dünyada yaşadığını ve sosyal medyanın etkisine açık olduğunu belirtti. Onlara yüksek idealler ve anlamlı hedefler sunulması gerektiğini vurgulayarak, “Haz odaklı mutluluk yerine, anlam mutluluğunu öğrenmeleri gerekir,” dedi.
Bağımlılık ve Sosyal Medya Yönetimi
Dünyada bağımlılık oranlarının arttığını belirten Tarhan, gençlerin sosyal medyanın öznesi olması gerektiğini, aksi takdirde bu mecraların etkisine kapılacaklarını söyledi.
Gençlere Örnek Olmalıyız
Tarhan, gençlere ilham veren ve onların gelişimini destekleyen bir yaklaşımın benimsenmesi gerektiğini belirterek, “Gençleri yargılamak yerine, onlara yüksek ihtimaller sunarak yollarını bulmalarına rehberlik etmeliyiz,” ifadelerini kullandı.