Çalışma hayatında cinsiyetler arasında yaşanan istihdam farkı, söz konusu anneler olduğunda uçuruma dönüşüyor.
Çalışma hayatında cinsiyetler arasında yaşanan istihdam farkı, söz konusu anneler olduğunda uçuruma dönüşüyor. TÜİK verilerine göre 3 yaş altı çocuğu olan 25-49 yaş arası kişilerin istihdam oranı erkeklerde yüzde 90,5 iken kadınlarda ise yalnızca yüzde 28. Bu tablo, söz konusu dönemde çok sayıda kadının iş hayatından çıktığını gösteriyor. İnsan kaynakları ve personel yönetim platformu Kolay İK, Anneler Günü dolayısıyla çalışan kadınların iş hayatında kalmalarına katkı sağlayan, anne oldukları dönemde kullanabilecekleri yasal izinlere ilişkin bilgi verdi.
Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin en fazla yaşandığı alanların başında iş dünya geliyor.Türkiye’de kadınların iş hayatına katılımı erkeklerin yaklaşık yarısı kadarken yöneticilik pozisyonlarında bu fark daha da açılıyor. Farkın adeta bir uçuruma dönüştüğü konu ise çalışan anneler! TÜİK’in geçtiğimiz Mart ayında yayımladığı ‘İstatistiklerle Kadın, 2023’ verilerine göre 3 yaş altı çocuğu olan 25-49 yaş arası kadınların istihdam oranı yüzde 28 olurken bu oran erkeklerde yüzde 90’a çıkıyor. Aynı yaş grubunda çocuğu olmayan kadınların istihdam oranı ise yüzde 56,2’ye yükseliyor. Bu veriler, çalışan annelerin iş hayatına katılımının güç olduğunu ortaya koyuyor. Öte yandan çalışan annelerin doğum öncesinden başlayarak yararlanabildikleri yasal izinler bu dönemde iş-özel hayat dengesini kurmalarına destek oluyor. İnsan kaynakları ve
personel yönetim platformu Kolay İK, Anneler Günü dolayısıyla çalışan annelere yönelik olarak
mevzuatlarda yer alan izinleri sıraladı.
1- Gebelikte periyodik kontrol izni: Kanunlar gereği bu izin gebelik süresi boyunca ücretli
olarak verilir.
2- Doğum öncesi izin: Süresi 8 hafta olan bu izne çoğul gebelikte 2 hafta daha eklenir. Doğum
yapacak çalışan, doktor raporu ile doğumdan önceki 3 haftaya kadar çalışabilir,
kullanılmayan süreler doğum sonrasına aktarılır.
3- Doğum sonrası izin: Doğum sonrası izin süresi toplamda 8 haftadır. Doğum öncesi
kullanılmayan izin varsa bu süreye eklenir.
4- Haftalık çalışma süresinin yarısı kadar ücretsiz izin: Çalışan anneler doğum halinde haftalık
çalışma süresinin yarısı kadar ücretsiz izin kullanabilir. Bu süre birinci doğumda 60 gün, ikinci
doğumda 120 gün, üçüncü ve sonrası doğumlarda ise 180 gündür. Çoğul doğumlarda bu
sürelere 30 gün eklenir. Çocuğun engelli doğması durumunda ise bu süre 360 gün olarak
belirlenmiştir.
5- 6 aya kadar ücretsiz izin: Doğum yapan çalışan kadınlar bu izinden yararlanabilir.
6- Kısmi süreli çalışma süresi: İki ebeveynden biri, kısmi süreli çalışmayı, çalışma süresinin
yarısı kadar ücretsiz iznin veya altı aylık ücretsiz iznin bitiminden itibaren çocuğunun
ilköğretim çağının başladığı tarihi takip eden ay başına kadar kullanabilir.
7- Süt izni: Çocuğun doğumundan 1 yaşına kadar günde bir buçuk saat olarak çalışan anneye
verilir.
8- Engelli çocuk için mazeret izni: Engelli çocuğu olan ebeveynlerden biri, çocuğun yüzde 70
engeli olması koşulu ile bakımı için mazeret izni kullanabilir. Bu izin, bir yıl içinde 10 güne
kadar ücretli olarak verilir. Ebeveynler bu süreyi toptan veya parça parça şeklinde
kullanabilir.
9- Evlat edinme izni: Bu izinden 3 yaşından küçük çocuk evlat edinilmesi koşuluyla
ebeveynlerden biri faydalanabilir. Evlat edinilmesi halinde haftalık çalışma süresinin yarısı
kadar verilen ücretsiz izin süreleri birinci çocukta 60 gün, ikinci çocukta 120 gün, üçüncü
çocuk ve sonrasında ise 180 gün olarak verilir.
Çalışan annelerin ve babaların yararlanabileceği izinler hakkında detaylı bilgiye Kolay İK
tarafından hazırlanan izinturleri.com ve kolayik.com/mevzuat sayfaları üzerinden ulaşılabilir.
Kolay İK Hakkında:
Türkiye’nin SaaS modelinde hizmet veren ilk ve en büyük insan kaynakları ve personel yönetim platformu
platformu Kolay İK, 2015 yılında kuruldu. Bugün 2 binden fazla şirkette 4.500’den fazla İK yöneticisi ve
180 binden fazla çalışan tarafından aktif olarak kullanılan Kolay İK, şirketlerin kariyer sayfalarını
oluşturması ve çalışanların işe alım sürecinden itibaren tüm insan kaynakları süreçlerinin dijital ortamda,
uçtan uca yönetilmesini sağlıyor. Kolay İK’nın hizmetleri arasında çalışan özlük bilgilerinin tutulması, izin,
maaş, prim, avans ve harcamaların takibi, performans değerlendirme, eğitim, takvim, vardiya ve
zimmetlerin yönetimi, işe alım ve aday takip sistemi gibi temel İK süreçlerinin yanı sıra İK Danışmanlığı,
Bordro Hesaplama Hizmetleri, İK Analitiği gibi şirketlere katma değer sağlayan özel hizmetler de
bulunuyor. 22 ülkede kullanılan Kolay İK, 6 dil seçeneğiyle sunuluyor.
Bilgi için: HUB İletişim
Necla Yılmaz / 0549 787 06 82 / neclayilmaz@hubiletisim.com
Lena Kuruç / 0549 667 10 08 / lenakuruc@hubiletisim.com